onsdag 24. august 2011

Skogstroll


Jeg og ei venninne hadde planlagt tur til Kvitfjellhytta i går men måtte skrinlegge en så lang tur pga syke barn. I stedet ble det en tur i nærområdet her og Rett-i-koppen på verandaen etterpå. Bra jeg får brukt hagemøblene litt i sommer :)
Etterpå tok jeg andrestrøket av gelender osv som jeg hadde malt tidligere.
Så kom Aretuppen hjem og litt senere mannen i huset. Vi spiste fiskegrateng til middag viss noen lurte på det ;)
Jeg lå og slappet av på sofaen med bladet Fjell&Vidde (fra DNT) og drømte meg bort til skog og fjell. Dermed måtte Are til pers! På med fjellsko og støvler og gå runden fra huset vårt og til Snauskallen -  en tur på ca en times tid. Så da ble det to skogsturer på meg i dag :)
Jeg gleder meg til helga for da skal jeg på hytta <3 Har så lyst på fjellet!!!

På mandag hadde Are sitt siste møte med flokken på speiderhytta og de markerte overgang til troppen. Jeg er kjempeglad for at han fortsatt er ivrig i speiding. En sunn interesse hvor de lærer så mye de kan overføre til andre arenaer. Det er ikke bare bålbrenning og kart og kompass de holder på med men også det å finne løsninger, tenke kreativt, samarbeide, ta ansvar, være samfunnsengasjert, utnytte ressurser og ta utfordringer. De blir godt kjent med seg selv og opplever samhold og sprenger grenser. En hobby som han vokser på.

 Jeg er veldig glad for at han har interessen for friluftsliv, min egen interesse har blitt sterkere desto flere turer jeg har vært på. Det startet med at pappa kjøpte seg hytte og turene dit har vært pur rekreasjon. Den ligger i tregrensa ved et vann og med Blåfjellet som nærmeste nabo. Jeg er tilhenger av at man ikke har innlagt vann og strøm, men er glad for den nye utedoen (små gleder!).
Roen man finner på fjellet, den finner man ingen andre steder. Selv er jeg oppvokst både i Rennebu og på Nordmøre og pappa har bestandig vært flink til å ta meg med på turer i skog og mark. Så kom ungdomsårene og andre ting ble så mye viktigere enn å løpe i fjellet. Så kom perioden som småbarnsmor og alenemor, studier og flytting. En tid hvor jeg virkelig hadde et behov for å koble av men jeg bodde langt hjemmefra og hadde ansvar for Are alene. Så flyttet jeg til Stjørdal, tross alt nærmere hjem enn Namsos (hvor jeg studerte) og pappa kjøpte hytta. Da først blomstret min interesse for friluftsliv. Med lengre turer sammen med Søs, hvor vi har gått deler av Fjordruta og ikke minst Norge på tvers, har jeg virkelig blitt bitt av basillen! Nå lengter jeg meg syk etter vridde bjørker, lukta av myr, fisken som vaker i fjellvann og utsikt fra en topp man har slitt seg opp. Jeg vil pakke sekken, snøre på meg sko og gå og gå og gå og gå. Komme fram sliten, tenne opp, spise og slappe av. Min samboer har desverre ikke samme interesse som meg men jeg har fått en fin turkompis i Are. Dessuten har jeg pappa og søstera mi. Mamma hadde også hytte sammen med mannen sin, men hun ønsket ikke å beholde den etter han døde. Jeg har vært der en del men det er blitt Bjørnebo (pappa si hytte) som virkelig er HYTTA. Mamma har også meldt seg inn i DNT nå og går på turer både alene og sammen med andre. Broren min er med kompiser på hytteturer og går på jakt så vi er nok over gjennomsnittet friluftslivinterrisert, sånn på landsbasis.
I helga har Are ligget i lavvo ved foten av Snota i Trollheimen sammen med faren sin og en kompis av ham så han får inn gode impulser fra mange hold.

Det hadde passet seg med mange flotte naturbilder nå men jeg får ikke lastet opp noen... :(

Ha en fin dag og nyt at høsten nærmer seg, den flotteste tiden å være i fjellet på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar