mandag 15. august 2011

Puffet ris kake

Skal ha tupperwareparty her i morgen (det trodde jeg aldri kom til å skje meg, at jeg noen gang skulle arrangere det!) og i den forbindelse har jeg testet ut en oppskrift jeg fant i et blad på jobb (Allers eller Hjemmet sikkert ;)).
Uansett, dette ble mektige saker! Ikke en gang voksne menn klarer to stykker av denne kaka.

Puffet ris kake

Marengsbunn: 4 eggehviter
                        2 dl sukker
                        1 ts bakepulver
                        4 dl puffet ris

Sjokoladekrem: 4 eggeplommer
                         75 gr sukker
                          1 dl melk (nesten)
                          1 ts vaniljesukker
                          100 gr smør
                          70 gr kokesjokolade

Fløte og banan.

1. Pisk eggehviter og sukker til stiv marengs. Bland i bakepulver og puffet ris. Ha røren i bakepapirkledd langpanne. Stekes på nederste rille på 150 C i ca 45 min.
2. Varm eggeplommer, sukker og melk til det tykner. Ha i vaniljesukker, smør og sjokolade. Rør sammen.
3. Skjær 2 bananer i skiver og pisk 3 dl fløte til krem.
Del marengskaken i to og legg krem, banan og sjokolade mellom marengsbunnene. Pynt med sjokolade.
Slik ble kaka mi. Pyntet med rosa strø. God og mektig!

2 kommentarer:

  1. Kan itj du legg ut oppskrifta på havrebunn? Please:)

    SvarSlett
  2. Jo d kan æ ja, men d bli ikkje i kveld. No e d Cheeze Doodle, Pepsi Max, Dexter og Tom som æ ska bruk tia mi på ;)
    Gle mæ forresten t i mårgå, bli herlig med en tur i skogen på hesteryggen igjen :)

    SvarSlett