søndag 17. april 2011

Påske

Har ikke pyntet til påske enda, dvs jeg har to gule stearinlys, teller det? Kanskje jeg finner fram boksen med pynt senere i dag. Jeg er virkelig ikke stressa med å pynte til denne høytiden. Jeg har jo selv planer om å reise bort neste uke, Are er allerede dratt og han jeg deler postkasse med tror jeg rett og slett driter i om jeg setter fram noen påskekyllinger før jeg drar. Føler ikke noe press der altså.
Ikke helt i påskeform heller. Det regner ute. Også mistet jeg litt lysten på Kvikk lunsj etter "avsløringene" om barnearbeid i kakaoplantasjene i Elfenbenskysten. Men det var vel strengt tatt noe vi visste fra før? Dessuten har jeg arbeidshelg i helga. Sønnen er bortreist og sola likeså. Men mulig følelsen tar seg opp utover neste uke. Da er det meldt bedre vær, jeg skal ha fri og ikke minst - jeg skal på hytta! Selv om det ikke ble som først planlagt med hele fammen på ski oppi Trollheimen... Tom må på jobb, Are er til faren sin og ongene til Tom skal på Hitra. Så det blir meg da, som skal på hytta. Sammen med pappa, og kanskje kommer søs også. Så det blir uansett en bra påske for min del. Jeg har valgt meg ut årets påskekrim, A. J. Kazinski "Den siste gode mann"

Gyldendal sier: "Handlingsmettet, visuell, intelligent og velkonstruert dansk thriller som tar utgangspunkt i spørsmålet om godt og ondt. Full av overraskelser, umulig å legge fra seg. "

Lenge siden jeg har lest krim nå, gleder meg. Er blodfan av Jo Nesbø sine bøker, spesielt de om Harry Hole. Har faktisk tilgode å lese Panserhjerte. Har kjøpt den, men det har vært så mange andre bøker jeg har holdt på med og nå har Tom tinget på den til påske.

Men, jeg har 4 arbeidsdager igjen før jeg skal ha fri. Med litt bytting av vakter og en f3 dag så blir det faktsik 4 dager fri, sammenhengende. Det blir stas. Heldig dere som har muligheten til fri hver påske med familien, unner dere det. Vi som jobber turnus må finne oss i å jobbe når andre har fri, det er en del av yrket vi har valgt. Selv om jeg syns det er pyton å jobbe jul og påske når jeg helst vil være sammen med slekt og venner, her i Trøndelag eller på Nordmøre. Samtidig er jeg litt glad for at jeg ikke jobber 8-16 hver dag...
Uansett så blir det påske, hyttetur, egg, Solo og kanskje en skitur. Sjokolade blir det også, det kan jeg love deg men mulig jeg dropper Kvikk Lunsjen i år :) Vårfølelsen jeg får når jeg kommer hjem til Nordmøre er ubetalelig, den bringer tilbake alle barndomsminner, joggesko, våt jord, båter på sjøen og sprengte knopper!!!

Må ta med starten på No livnar det i lundar av Elias Blix:

No livnar det i lundar, no lauvast det i li;
den heile skapning stundar no fram til sumars tid.

Det er vel fagre stunder når våren kjem her nord,
og atter som eit under nytt liv av daude gror.

Hjemplassen min, påska 2005
Vindøla, påska 2008

God påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar