søndag 10. april 2011

Havregrynsterte med frukt!

Jeg er ikke så superivrig på kjøkkenet men innimellom viser jeg Hellstrømtakter ;) Slik som med denne kaka som er supergod og som jeg har fått mye skryt for (høhø, kry!) Legger derfor ut oppskrift og bilder for dere som ønsker å prøve den. Den er enkel å lage selv for en amatør som meg :)

230 g smør
4 dl lettkokte havregryn
1,5 dl sukker
2 dl hvetemel
2 ts bakepulver

Blandes.

Tegn to sirkler (24 cm) på bakepapir. Fordel røra i disse. Stekes ved 200 C i ca 9 - 10 min. (Varmluft 180 C).
 Avkjøles.

Fyll: 4 dl vaniljekrem
        1 boks fløte - piskes til krem.
Bland vaniljekremen med ca halve fløtekremen (bare sørg for å ha nok til å dekke bunn nr 2).

Frukt: Eks fersken eller pærer, kiwi (2 stk), bringebær, jordbær

Daimkuler (1,5 - 2 poser)

Legg lagvis: 1 bunn, vaniljekrem/fløtekrem, ferskenbiter (evt pærer)
                   1 bunn, resten av fløtekremen, kiwibiter, bringebær, jordbærbiter
                   Masse daimkuler på toppen. Noen jordbær + kiwibiter på toppen

De ferdigstekte havregrynsbunnene og resten av ingrediensene


1. bunn med vaniljekrem/fløtekrem og fersken på

Bunn 2 med fløtekrem på

Pyntet med kiwi og jordbær

Masse Daimkuler til slutt!


Jeg hadde ikke bringebær så det er det ikke på bildene. Man kan variere som man vil med hvilken frukt man ønsker, hvor mye Daim osv. Bunn 1 hadde jeg dynket med sukkerlake i og med at jeg brukte hermetiske fersken. Utallige varianter, gjør kaken til din egen :)
Kakene mine har en tendens til å se ut som takras så pynt på din egen måte.

Lykke til!

3 kommentarer:

  1. Jippi, nå gikk det =D
    Gleder meg til å smake denne kaka ;o)

    SvarSlett
  2. Fin kak, Inga!
    Fekk mæsta løst te å baka e å no... :-)

    SvarSlett