tirsdag 19. juli 2011

Norge på tvers

Deilig med ferie! Har bare slappet av etter fjellturen vår. Regna mye ute så vært mye innendørs desverre (ja vet det finnes regntøy...).
Tenkte jeg skulle lage en slags reiseblogg, dag for dag, men venter på bilder fra søs.
Jeg kan uansett starte med forberedelsene. Det er ikke sånn at man bare tar med seg en sekk og snører på seg sko og begynner å gå. Denne turen skulle vi egentlig gå i fjor men hadde ikke nok feriedager sammen til å rekke det. Vi gikk da deler av Fjordruta på Nordmøre istedet, hvor vi lå 3 netter i telt og 2 netter på DNT-hytter (Storfiskhytta og Sollia).


3 netter i telt. Snakk om strandlinje!
 Ved Rovatnet i Aure

Storfiskhytta

Sollia
Kart over Sylan var innkjøpt i fjor og de psykiske forberedelsene var i gang. Litt nedtur at det ikke ble den turen i fjor men er glad for det i ettertid. Var greit med Fjordruta som oppvarming og treningstur. Det vi lærte mest var at telt og soveposer skulle vi ikke ta med denne gangen. Tungt og bære og tar stor plass. Så er det noe med å skulle sette opp telt hver kveld og ta det ned igjen neste dag, kanskje i regn og vind. Så vi meldte oss inn i Turistforeninga og hentet oss ut DNT-nøkkel til de ubetjente hyttene.

Ingen av oss er noe spesielt godt trent. Søs har vært det. Jeg går i matpausene mine, trener litt på Spenst og prøver ellers å komme meg på ski-/sykkel-/gåturer en gang i blandt men er ikke fanatisk. Jeg vil si at jeg har ok kondis men mangler litt på styrken. Jeg har dårlige knær som det må taes hensyn til. Hadde derfor kjøpt meg støttebandasje på apoteket. Trodde først at vi måtte avlyse hele greia da jeg ble sparket i kneet dagen før ferien min, to dager før vi skulle begynne å gå, men det gikk heldigvis bra.
En del utstyr ble handlet inn i fjor og noe måtte handles inn i år. Både jeg og søs manglet lakenposer bl.a. Utrolig praktisk, lette og tar liten plass.
 Ellers så var jo maten et kapitell for seg selv. Hvor mye mat kom vi til å spise, 2 stk på 7 dager? Hvor mye skulle vi bære med oss og hvor mye skulle vi kjøpe underveis? Endte med at vi bakte knekkebrød og turkjeks. Handlet inn havregryn, tørrmelk og barnegrøt (for å spe i havregrøten, variasjon på smak). Brød, pålegg og Real turmat. Så måtte vi selvsagt en tur på polet. Bok, lesebriller, solbriller, headset, kikkert, kamera, mobil, toalettutstyr. Brenner, kart, kompass, feriedagboka, pengbok. Termos, rett-i-koppen, snacks. Ja sekkene ble stappfulle!

Søs sorterer

Fra Fjordruta 2010


Så var det klær. Regntette, vindtette, for sol, for oppholdsvær, overskyet, ja man vet aldri hvordan været blir og i fjellet er det ganske skiftende. Sjekket yr.no 2 dager før vi skulle gå og det var meldt 10 grader og regn, HELE UKA! Litt skuffa men vi var fremdeles fast bestemt på å gå.
Så kom dagen plutselig! Vi hadde sittet oppe en god stund fredagskvelden, det var jo tross alt min første feriedag og så fikk vi besøk av vår bror og søskenbarn som skulle på Lånkebanen å se EM i Rallycross dagen etter. Vi våknet ikke kl 9 som vi hadde planlagt dagen før... Søs kom å vekte meg litt før 11. Vi spiste, dusjet, pakket, pakket og pakket siste rest. SOLA SKINTE!
Tom kjørte oss til Ytteråsen hvor vi hadde bestemt oss for å starte turen. Droppet å gå fra Hegra pga det ble så langt, bratt og ulendt terreng. Måtte tenkte litt på knærne mine, bratt og tung last er ikke det beste.
Vi skrev feriedagbok på turen så tenkte å skrive litt ut fra den, dag for dag.
Fortsettelse følger...!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar